En stolt historia


Den första modellen, Diva 39, presenterades 1982 och vann en klar klasseger i Gotland Runt så sent som 2016 och var totalvinnare i Seapilot2star race 2016.
Däremellan ligger mängder av segrar på kappseglingsbanor runt om i världen. Men fram- för allt, vunna seglingshjärtan hos lyckliga seglare som njutit av segling när den är som bäst. Familjer som glatt sig åt fart, smidig hantering och ett komfortabelt sommarhem. Diva 39 var en mindre revolution när den presenterades. Den första långsmala lättdeplacementbåten som utnyttjade de senaste rönen inom båtutveckling.
Diva 38 valdes till Boat of the Show på Scandinavian Boat Show år 2000 för sina banbrytande lösningar. Den nya Diva 35:an vann tuffaste klassen på Tjörn Runt 2011. Divbåtarna har en lång historia av framgångar och en tradition och kunskap att bygga vidare på. Diva 40 SC är planerad för morgondagens seglingsupplevelser med vår långa erfarenhet som grund.

Nyskapande tradition

Den nya båten är lite av en modern Diva 39:a. Målet har varit att skapa en båt utan över- drifter i inredning och utformning. Rena linjer, ren inredningsplanering, fokus på seglingsglädje och komfort. En riktig segelbåt optimerad för cruising och racing. En båt som för Diva-arvet in i framtiden.
















Open Space

Vi har utvecklat ett nytt sätt att optimera inredningar i båtar för att åstadkomma bästa komfort. I grunden handlar det om att analysera rörelsemönster i båtars inredningar.
Hur ofta rör man sig mellan sittbrunn, WC och pentry som exempel. Hur ser kommunikationen ut mellan pentry och matbord. Hur kan sittande vid bordet så smidigt som möjligt komma ut för att göra andra sysslor. Hur frekvent är kommunikationen in till sovutrymmen eller andra funktioner ombord. Hur kan man undvika att olika funktioner kolliderar med varandra.
Grunden är enkel, Svensk och användes när vi skulle utveckla folkhemmet och funktionaliteten i exempelvis ett kök. Men faktum är att på den extremt begränsade yta som en båtinredning utgör är det avgörande för vår upplevelse av funktionalitet och därmed trivsel ombord.
Resultatet av dessa analyser har utmynnat i det vi kallar ”Open Space Layout”.
Om man jämför planen på en traditionell inredning och vår nya öppna planlösningar kan man konstatera att de ofta slutna rummen i båten har öppnats upp.
Borta är vinklade pentryn som stänger av båten. Borta är U-soffor som har samma negativa resultat. Här har kommunikationsvägar och öppna ytor prioriterats. För att nå målet har vi också möblerat om de traditionella lösningarna. Som exempel är ett längsgående pentry inte längre placerat centralt i salongen.
Nya lösningar åstadkommer nödvändiga arbetsytor. Navigationsplatsen kan varieras på ett flertal sätt. Omprioritering har gjorts av olika funktioner ombord. Resultatet är en öppnare planlösning där alla funktioner har bättre access. Arbetsytor och sittplatser är minst lika stora och snarare mer effektiva än på tidigare lösningar.
Vår övertygelse är att allt detta kommer att resultera i ett smidigare och mer komfortabelt båtliv än tidigare.

Fler fot

Diva 40 SC har en moderat bredd för sin längd. Detta i sig ger en rad fördelar för sina ägare. Priset hamnar i samma nivå som andra 38 fotare med motsvarande byggkvalitet.
Längden i kombination med maximalt utnyttjande av den senaste teknologin inom konstruktion och byggnation kommer att bjuda extremt fina seglingsegenskaper.
Genom att inte packa i för mycket inredning blir alla funktioner större än prismässigt jämförbara båtar. Ta exempelvis förpiken som får en fantastisk ägarhytt med bred inbjudande dubbelsäng där du sover med huvudet mot väggen.
Att inte övermöblera båten är också ett led i att hålla nere vikten på båten. Till detta bygger vi med den senaste tekniken och med de bästa materialen. Resultatet är en mycket lätthanterlig båt för familjeseglaren och fart för den kappseglingssugne.
Genom båtens konstruktion och skrovets utformning krävs inga överdrivna segelytor för att åstadkomma farten, också detta bidragande till den enkla hanteringen.



Ren design

Den utvändiga designen bjuder stilrena enkla former med en egen karaktär. Modern form som uppskattas i Europa med en Skandinavisk stilkänsla. Arvet från Diva 39 finns där för den formmedvetne. Här finns också element av äldre klassisk båtform. Grunden är som i all god formgivning brukarvänlighet med ergonomi i fokus.



12,25 kvm sittbrunn

Rejäl längd ger också möjlighet att skapa en stor sittbrunn optimerad för komfort under segel och i hamn. Utformningen ger en härlig brunn för lata dagar i den främre delen, samtidigt en brunn för effektiv kappsegling. Här råder den genomarbetade ergonomi som Divabåtar gjort sig kända för. Här kan du också välja mellan 1 eller 2 rattar. Cruisingutrustad hanterar rorsman själv alla seglingsfunktioner om övrig besättning så vill.


En äkta Salong

Båtens salong bjuder öppna ytor för trivsel ombord. Nytänkande i planering och detaljer skapar en ny rymdkänsla ombord. Vid nedgångstrappan en stor yta som vi kallar kommunikationscentrum. Låter teoretiskt men skapar trivsel och underlättar livet ombord. En ny lösning där en sittplats är en bekväm stol i stället för vinkelsoffa akterut ger smidig tillgänglighet och mer rymdkänsla.
Stora ventiler ger ljus och kontakt med naturen utanför. Sittsoffor med 2 m längd ger möjlighet till extra kojer. Totalt finns möjlighet för 8 personer att sova ombord och alla skall kunna få plats runt bordet. Moderna stilrena snickerier skänker den exklusiva känsla som skall finnas i en båt på drygt 12 m längd.





Ett kök för den matglade

Köket har på Diva 40 SC fått en ny utformning. På Divavis är kocken sjösäkrad , men här med en extra barbänk på anpassat avstånd från huvudarbetsytan. Bänken innehåller kökets kylutrymmen. Totalt finns 2,7 m bänkskiva att tillgå. Den extra bänken ger också extra mycket stuvmöjligheter för allt som skall till för att kocken skall få till sina anrättningar. Genom den öppna lösningen istället för ett traditionellt vinkelpentry underlättas kommunikationen mellan matplats och kök och båten får öppna trevliga ytor. En unik detalj är att det går att välja en lösning där kökspersonalen har sikt åt sidan men också mot sittbrunnen. Här kommer en glad kock att husera.



Våtutrymme

Vi har valt att göra ett stort våtutrymme för att maximera alla funktioner ombord. Rejäl rymd känns lyxigt men underlättar också livet ombord. Här finns Sjögarderob, wc, stort handfat och separat duschplats med egen ingång. Det gör att wc inte är ockuperat när någon duschar ombord och minskar behovet av dubblerade toaletter.

Sov gott

Förut hittar du en verklig owners cabin. En mycket väl tilltagen dubbelsäng med rejäl bredd för ut för att bekvämt kunna sova som hemma, med huvudet mot väggen. En stor öppen durkyta skapar trivsel och lång sittbänk ger komfort. Fönster i skrovsidorna ger kontakt med livet utanför och är en viktig del i det som skapar känslan av exklusiv ägarhytt. Stora garderober och många stuvutrymmen. I stäven sover man gott utan att störas av vågskvalp.







Extra hytt eller stuvrum

Akter om köket finns ett stort utrymme som går att få med dubbelkoj i botten, våningsäng eller rent stuvutrymme. Eller varför inte en kombination av dessa funktioner. Stor lucka från sittbrunnen underlättar stuvmöjligheten. Här bygger vi båten som köparen önskar.



Stor gästhytt

Akterut, om styrbord, finns en hytt som om man inte valt den själv ger ett generöst boende för gäster. Här kan man lätt välja separerad eller dubbelbädd. Garderobskåp och separat sittplats är grundkrav men här går att variera inredningen med mer skåp för den som har behov av långseglingsstuv.



“Lyxhytt”

För den som inte har behov av många sjökojer finns som tillval en lösning med ”lyxhytt” i detta utrymme. Här finns en generös dubbelsäng placerad så att man sover med huvudet mot väggen. Lösningen ger också sitthöjd vid huvudändan av bädden. I hytten hittar du även sittplats och nattduksbord samt gott om stuvutrymmen och garderobskåp.



Redan seglad efter långt utvecklingsarbete

Bakom båtens slutliga form ligger ett långt utvecklingsarbete.
Noggranna analyser av olika skrovformer och detaljutformning. Jämförelser med andra båtar på marknaden avseende prestanda och utformning. Med dagens program för båtkonstruktion vet vi redan idag att detta blir en seglare utöver det vanliga. Vi har till och med kappseglat henne i våra datorprogram. Ett SRS tal på ca. 1,400, nya DIVA 40 SC är en stor båt utan den stora båtens nackdelar. Fart, Enkel hantering och komfortabelt boende. En äkta Diva!



Exklusivt hantverk och moderna metoder

På vårt varv tillverkar vi båtar med bästa tänkbara finish på snickerier och glasfiberarbeten. Ett gediget hantverk åstadkommer kvalitet in i minsta detalj. Här skapar vi båtar med bestående världen. Samtidigt behärskar vi de modernaste teknikerna och de större Divamodellerna vacuuminjiceras för högsta styrka och lägsta vikt.

Våra skickliga hantverkare bygger din båt som du vill ha den. Vi har långvarig erfarenhet av avancerad båtbyggnation och tillsammans med beställaren formar vi deras nya båt. Vi erbjuder en rad olika alternativ som grund och med möjligheter att kombinera olika lösningar på akterhytter, våtutrymmen, navigationslösningar, bordslösningar och sittgrupper. Även med en grundlösning på båten finns möjligheter till så kallad ”customization”. Tillsammans ritar och bygger vi båten som du vill ha den!


Salongen i Diva 35
Salongen i Diva 35



Fyll i formuläret nedan för att bli kontaktad








© Bavaria Sverige 2024
Kontakt: