Diva är fart, komfort och lätthanterlighet
Tanken med en Diva har varit densamma sedan den första Divan presenterades 1982. Målet var att erbjuda en hanterbar snabbseglare med genomtänkt boendekomfort. Detta löstes genom att konstruera en lättdeplacementsbåt som inte kräver för stor och därmed svårhanterlig segelyta för att bli en bra seglare.
Vi bygger fortfarande våra båtar med denna grundtanke. Båtarna är inte styrda av någon mätregel utan är optimerade för enkel hantering och bästa fart.
Genom åren har en Diva alltid representerat en oslagbar kombination av innovation, design och snabbhet.
Vi bygger våra Divor på vårt eget varv. Skroven är handupplagda, erfarna båtsnickare bygger inredningarna och allt rostfritt specialtillverkas vid varvet.
Divorna har ett formspråk som kommunicerar en tidlös exklusivitet. Den invändiga designen domineras av de mjukt formade snickerierna, ett hantverk som är mycket tidskrävande, men ger den rätta exklusiva känslan.
Divorna har planlösningar och detaljutformningar som du inte hittar i andra båtar. Vid planeringen står funktion i centrum. Resultatet ger trivsel och bättre komfort för sina ägare.
Även däcksplaneringen är unik på en Diva. Alla funktioner är dragna till rorsmansplats. Det betyder att du lätt hanterar Divan själv. Provsitt sittbrunnen på en Diva och jämför med andra båtar. Du kommer att finna att var du än sitter, nerkrupen bekvämt på sittbänkar eller uppe på sarger med koll på vatten och omgivningar, sitter du lika komfortabelt. Rorsman har en perfekt ergonomiskt utformad cockpit där han sitter eller står bekvämt oavsett båtens krängning. En genomtänkt ergonomi är avgörande för komforten både i hamn och till havs.
I en Diva kan du segla timme ut och timme in och bara känna den sanna seglingsglädjen.
Aktuellt:
Världens mest dokumenterade båtbygge
Familjen Nicander färdigställer en Diva 38.2 hemma på sin tomt i Marstrand. Med stor omsorg om varje detalj på båten och framförallt med stor skicklighet tar båten form. På bloggen www.meadiva.se kan du följa bygget. Bloggen har haft ca 30 000 besökare, ungefär 100 om dagen, vilket vittnar om ett stort intresse för hur en båt blir till. Här dokumenteras varje steg, in i minsta detalj, av båtens tillblivelse. Problem och tankar runt bygget får vi också ta del av. Resultatet blir som en instruktionsbok i båtbyggnation. Frågan är om ett båtbygge någonsin tidigare dokumenterats på detta sätt. Har du missat bloggen och har intresse av båtbyggnation rekommenderar vi den starkt.Diva 24 DC vinner i Norge!
Här är rapporten från Norge; "Vår nye Diva 24DC ble rigget fredag etter jobb med en rask påfølgende test av båten. Kryssvinkelen imponerte og surfeegenskapene med spinnaker var helt klart tilstede. Vi har valgt standard seil på båten vår. Lørdag reiste vi tidelig ut på regattabanen ved Steilene, Nesodden. Mannskap Paul Støp, Svein-Erik Sørum, Kay-Henning Nilsen og Sigurd Parmann. Båtene vi skulle konkurrere med var større og raskere en oss: HP 1030, Salona 38, First 35, Elan 37 for å nevne noen, men med lyskorrigerng er jo muligheten alltid tilstede.1. seilas
En meget god start gjorde at vi holdt følge med hele feltet opp til første kryssmerke, spinnakeren sto direkte ved runding av kryssmerke og vi holdt god kontakt med de andre båtene på lensen, på neste kryss begynte bølgene å bremse oss og vi slet med å holde god fart i båten. Siste lens gikk pånytt meget bra med høy båtfart. Vi vant tilslutt denne seilasen overlegent, vi hadde faktisk vunnet med et lystall på hele 1,18.
2. seilas
På ny en god start på styrbord halser, men så sovnet besetningen totalt (gledesrusen ette første seilas var vel sterk), da vi slo hadde vi overstått kryssmerke med 4-5 minutter. Herfra gikk resten av seilasen meget bra og vi fikk også opp farten på kryss i relativt store bølger i opptil 9 m/s. Samkjøring mellom rormann og storseilkjører er veldig viktig fo å holde god fart i mye vind. På siste lens fikk vi noen surf som sendte båten av gårde i langt over 10 knop. I mål skilte det kun 2 minutter opp til første plassen - neste gang skal vi ikke sovne......."